Αρνητικό παραμένει το καταναλωτικό κλίμα στην Ελλάδα το τελευταίο εξάμηνο και με χαμηλές προσδοκίες για το επόμενο. Αυτό προκύπτει -μεταξύ άλλων- από την έρευνα καταναλωτικών τάσεων του Συνδέσμου Επιχειρήσεων και Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος, η οποία πραγματοποιήθηκε τον Δεκέμβριο του 2020 σε όλη τη χώρα, σε δείγμα 916 καταναλωτών.
Ένα από τα ευρήματα που δημιουργεί προβληματισμό, είναι πως το 70% του καταναλωτικού κοινού ξοδεύει πάνω από το 80% του διαθέσιμου εισοδήματος του σε μηνιαία βάση, ενώ το 9% ξοδεύει πάνω από 100%, πρακτικά δηλαδή δανείζεται με κάποιον τρόπο για να καλύψει τις ανάγκες του.
Σύμφωνα με την έρευνα:
Οι δαπάνες για αγορές προϊόντων αντιπροσωπεύουν περίπου το 31% των συνολικών δαπανών. Η κύρια κατηγορία αγορών (περίπου οι μισές δαπάνες) αφορά τα τρόφιμα και ποτά με ποσοστό 49% με αύξηση από 41% το 2019. Η εστίαση η οποία πέρυσι βρισκόταν στη δεύτερη θέση υποχωρεί από 12% σε 5% και τα εισιτήρια ξενοδοχείων από 5% σε μόλις 1%. Αντίθετα, αύξηση παρουσιάζουν τα ηλεκτρικά-ηλεκτρονικά είδη από 7% σε 15%, κάτι που αντικατοπτρίζει τις αγορές της περιόδου Black Friday.
Το 44% εκτιμά ότι οι δαπάνες για αγορές προϊόντων το πρώτο εξάμηνο 2021 θα είναι μειωμένες, ενώ μόλις το 10% ότι θα είναι αυξημένες. Το ίδιο ισχύει για τις υπηρεσίες (εισιτήρια, εστίαση) για τα οποία επίσης εκτιμάται από το 30% του κοινού μείωση -παρότι είναι ήδη κλειστοί οι κλάδοι αυτοί- και μόλις 18% αύξηση. Αυξητική τάση καταγράφεται όμως για τις πάγιες δαπάνες όπως λογαριασμοί (20% αύξηση έναντι 8% μείωση) και φορολογία (19% αύξηση έναντι 8% μείωση).
Τον προηγούμενο χρόνο η οικονομική κατάσταση μεγάλου μέρους του καταναλωτικού κοινού ενώ το επόμενο 6μηνο η εκτίμηση μεγάλου μέρους του καταναλωτικού κοινού, είναι ότι θα χειροτερέψει ακόμα περισσότερο για τους ίδιους και τη χώρα.