Με βάση την ΕΛΣΤΑΤ αλλά και μετρήσεις εταιριών μελετών στους κερδισμένους πέρα από τα σούπερ μάρκετ που έχουν δει τους τζίρους τους να εκτοξεύονται και να παίρνουν περισσότερο από 1 δισεκ. τζίρο περισσότερο σε σχέση με πέρυσι μόνο το πρώτο 10μηνο του έτους, είναι και οι μεγάλοι που είχαν επενδύσει σε ηλεκτρονικά κανάλια πωλήσεων σε προϊόντα νέας τεχνολογίας, φάρμακα και καλλλυντικά. Συγκεκριμένα, οι διασωθέντες της λιανικής τη φετινή χρονιά και κατά συνέπεια στην εορταστική αγορά, σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, είναι η λιανική τροφίμων και φαρμακευτικών ειδών με αύξηση 4%, οι πωλήσεις ηλεκτρονικών υπολογιστών με 10% και γενικότερα οι «online» πωλήσεις με επιπλέον αύξηση 15%. Οι πληγέντες είναι πάνω από 40 κλάδοι του λιανεμπορίου, με μεγάλους χαμένους τα καταστήματα πώλησης ρολογιών και κοσμημάτων με -47%, καλλυντικών με -37%, ένδυσης με -30%, υπόδησης με -29%, επίπλων και ειδών οικιακής χρήσης με -19%.

Στο μεταξύ με βάση πληροφορίες για κινήσεις πωλήσεων μέσω POS φαίνεται ότι ο Νοέμβριος χάνει από 400 έως 500 εκατ ευρώ σε σχέση με πέρυσι που κινήθηκε στα επίπεδα των 2,7 δισ ευρώ.

Σε δωδεκάμηνη βάση το 2019 από τα POS πέρασαν συναλλαγές συνολικής αξίας 36 δις ευρώ ενώ από τον Ιανουάριο μέχρι τα τέλη Νοεμβρίου του 2020 η αξία για το σύνολο της αγοράς περιορίστηκε σε 30 δις ευρώ. Φέτος διπλασιάστηκε ο αριθμός των συναλλαγών αλλά μειώθηκε η αξία τους λόγω των έκτακτων περιοριστικών μέτρων που εφαρμόστηκαν εξαιτίας της πανδημίας.

To 2020 ήταν αναμφίβολα ένα έτος απροσδόκητων αλλαγών. Η πανδημία του COVID-19 δεν επηρέασε μόνο τον τρόπο που εργαζόμαστε, κοινωνικοποιούμαστε, διασκεδάζουμε και ψωνίζουμε, αλλά και τον τρόπο που συναλλασσόμαστε. Σε μελέτη, μάλιστα, της Mastercard που διεξήχθη τον Απρίλιο, το 79% των ερωτηθέντων ανά τον κόσμο δηλώνει ότι χρησιμοποιεί πλέον ανέπαφους τρόπους πληρωμών αναφέροντας την ασφάλεια και την καθαριότητα ως βασικούς παράγοντες. Συγκεκριμένα, στα παντοπωλεία και τα φαρμακεία εκτιμάται πως οι ανέπαφες συναλλαγές κατέγραψαν δύο φορές μεγαλύτερη άνοδο σε σχέση με τις μη-ανέπαφες, σε παγκόσμιο επίπεδο, το διάστημα μεταξύ Φεβρουαρίου και Μαρτίου 2020. Πρόσφατα, μία ακόμη μελέτη της Mastercard αποκάλυψε πως το 73% των Ευρωπαίων ισχυρίζεται πως θα συνεχίσουν να χρησιμοποιούν ανέπαφους τρόπους πληρωμών ακόμη και μετά το πέρας της πανδημίας, με το 64% να δηλώνει ότι πλέον επιλέγει αυτό τον τρόπο συναλλαγών για τις αγορές του στα εμπορικά καταστήματα.

Όπως ανέφερε χτες κατά τη διάρκεια διαδικτυακής συνέντευξης τύπου η Άσπα Παλημέρη, Country Manager της Mastercard για Ελλάδα, Κύπρο και Μάλτα οι περιορισμοί που επιβλήθηκαν λόγω της πανδημίας οδήγησαν σε σαφή μεταστροφή των καταναλωτών προς το ηλεκτρονικό εμπόριο, με 30% αύξηση στον τζίρο των συναλλαγών σε σχέση με το 2019. Παράλληλα, στα φυσικά σημεία, δηλαδή στα μαγαζιά, η ήδη μεγάλη διείσδυση των ανέπαφων συναλλαγών ενισχύθηκε ακόμη περισσότερο, φθάνοντας στο επίπεδο του 92% επί του συνόλου των συναλλαγών που πραγματοποιούνται με κάρτα. Στην αύξηση αυτή συνηγόρησε σημαντικά η μεταβολή του ορίου για ανέπαφες συναλλαγές χωρίς τη χρήση PIN, που αυξήθηκε από τα €25 στα €50. Μία ακόμη αλλαγή που έφερε το 2020 στη συμπεριφορά των καταναλωτών ήταν η ξεκάθαρη μεταστροφή του καταναλωτικού κοινού από τα μετρητά προς τις συναλλαγές με κάρτες, όπως αποδεικνύεται από τη ραγδαία μείωση στις αναλήψεις μετρητών από τα ATM.