Σε μια βόλτα στα πέριξ της Ακροπόλεως περνώντας από την οδό Λεμπέση, σταματήσαμε στην Γκαλερί «Τεχνοχώρος» για να ενημερωθούμε για τις νέες συνεργασίες της γκαλερί και για τα έργα που εκτίθενται.

Η Ηλέκτρα Δουμά, συνιδιοκτήτρια της γκαλερί μας υποδέχτηκε και μας μίλησε για την e-Art Athina 2020 και τους καλλιτέχνες που θα παρουσιάσει, καθώς και για τον τρόπο που ανταποκρίνεται ο χώρος τους στα νέα δεδομένα.

Η αίθουσα τέχνης Τεχνοχώρος Art Gallery, στην Ακρόπολη, ανακαινίστηκε πλήρως το 2010, με πρωτοβουλία της Ηλέκτρας και του Πέτρου Δουμά σηματοδοτώντας την αρχή μίας νέας περιόδου, πιο διευρυμένου χαρακτήρα, καθώς από τον Οκτώβριο του 2003 αποτελούσε εκθεσιακό χώρο της Ένωσης Ελλήνων χαρακτών, προβάλλοντας αποκλειστικά έργα Ελλήνων και ξένων χαρακτών.

Συνέντευξη στη Ζέτα Τζιώτη

-Ηλέκτρα, νέα δεδομένα. Πώς επηρεάζεται ο χώρος των Τεχνών από την απουσία κοινωνικών εκδηλώσεων, τις αποστάσεις, την αποφυγή διοργάνωση εγκαινίων;

-Ο χώρος των τεχνών μέχρι σήμερα λειτουργεί με βάση τις κοινωνικές εκδηλώσεις, τα εγκαίνια, την ανθρώπινη επαφή. Τώρα έρχονται τα «πάνω -κάτω» και πρέπει όλοι να προσαρμοστούμε στην νέα πραγματικότητα.

Δυστυχώς, οι άνθρωποι των τεχνών είναι για μία ακόμα φορά ίσως ο τελευταίος τροχός της αμάξης τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. Ήδη βλέπουμε θέατρα και κινηματογράφους να κλείνουν, μουσεία και art fairs να ακυρώνουν το εκθεσιακό τους πρόγραμμα, συναυλίες και εκθέσεις να αναβάλλονται.

Για εμάς, στην αίθουσα τέχνης Τεχνοχώρος οι τελευταίοι μήνες ήταν μήνες περισυλλογής και οργάνωσης για τα επόμενα βήματα μας. Βλέποντας ολοένα και περισσότερους φορείς, μεγάλα μουσεία του εξωτερικού και σημαντικές art fairs να διοργανώνουν ψηφιακές εκθέσεις, έπρεπε να σκεφτούμε αν αυτό είναι η λύση και για εμάς και τους καλλιτέχνες μας.

Η ψηφιακή εποχή στην τέχνη δεν είναι για εμάς η λύση αλλά το «plan B» καθώς πιστεύουμε πως όσο σημαντική είναι σε μία έκθεση η προβολή των έργων, αντίστοιχα καίριο ρόλο έχει η επαφή του φιλότεχνου κοινού με τον καλλιτέχνη και τα έργα του.

Σε αυτό το πλαίσιο δημιουργούμε νέους τρόπους επικοινωνίας και διαφορετικά είδη εκδηλώσεων τηρώντας πάντα όλα τα απαραίτητα μέτρα προστασίας, μια που για εμάς το σημαντικότερο σήμερα είναι η ασφάλεια τόσο των συνεργατών όσο και των επισκεπτών μας.

Dream red duck III, Έλενα Προβατά

-Πώς μπορούν οι επαγγελματίες του χώρου της τέχνης να αντεπεξέλθουν στις απαιτήσεις της νέας εποχής;

-Σίγουρα οι απαιτήσεις που δημιουργούνται είναι ένα μεγάλο στοίχημα για γκαλερί και καλλιτέχνες. Όπως είπαμε προηγουμένως, για εμάς, ο όλο και ποιο διαδεδομένος τρόπος έκφρασης μέσα από το διαδίκτυο, είναι μία λύση που θα θέλαμε να λειτουργήσει παράλληλα με την μέχρι τώρα λειτουργία της γκαλερί. Αυτό δεν σημαίνει ότι αφορίζουμε τις ψηφιακές εκθέσεις ούτε την προβολή των καλλιτεχνών μέσα από το ηλεκτρονικές πλατφόρμες.

Εγώ προσωπικά κατά τη διάρκεια της καραντίνας είδα περισσότερο θέατρο απ’ όσο έχω δει τα τελευταία χρόνια, άκουσα πολλή και εξαιρετική μουσική από μουσικούς που έπαιζαν ζωντανά στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και γνώρισα εικαστικούς εντός και εκτός Ελλάδος, όλα αυτά διαδικτυακά.

Το μέλλον για την προώθηση της τέχνης και πιο συγκεκριμένα των εικαστικών έργων που άπτεται του ενδιαφέροντος μας είναι κατά μεγάλο ποσοστό η χρήση του διαδικτύου.

Βλέποντας ένα έργο τέχνης από κοντά ή ακόμα και αγγίζοντας το, συνομιλώντας με τον δημιουργό του μας δημιουργούνται συναισθήματα τα οποία δεν μπορούν κατά τη γνώμη μου να έχουν την ίδια ένταση πίσω από μία οθόνη κινητού ή υπολογιστή, όσο και εάν το μηχάνημα που κρατάμε στα χέρια μας είναι τελευταίας τεχνολογίας.

The Gorila, Χριστίνα Τζάνη

-Βοηθά τελικά η διάδοση των Social Media και των online πωλήσεων;

-Τα Social Media και οι online πωλήσεις, είναι μία πραγματικότητα και πλέον απαραίτητο εργαλείο της δουλειάς μας, κυρίως όταν απευθυνόμαστε σε νεότερους ηλικιακά πελάτες.
Εννοείται όμως ότι είναι ένα ακόμα εργαλείο στα ήδη υπάρχοντα τα οποία δεν πρέπει να «βάλουμε στην άκρη».

-Ποια εργαλεία και ποιες δεξιότητες είναι απαραίτητες για την καλύτερη προβολή ενός πολιτιστικού φορέα στις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης;

-Θεωρούμε ότι η προβολή του πολιτιστικού μας φορέα στις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης είναι έργο που πρέπει να το χειρίζονται επαγγελματίες της επικοινωνίας. Ο δικός μας ρόλος είναι υποστηρικτικός και ελεγκτικός και φροντίζουμε πάντα να τροφοδοτούμε τους ειδικούς με εκτενή και ορθά στοιχεία, τέλειες φωτογραφίες και άμεση ενημέρωση για τα δρώμενα μας.

Exodus, Θαλασσινή Δούμα

-Πώς ο χώρος των Τεχνών μπορεί να ανταποκριθεί σε συνθήκες που τον περιορίζουν σε αποκλειστικά on-line δράσεις; Τι σας λένε οι καλλιτέχνες που συνεργάζεστε;

-Αναμφίβολα δεν είναι δυνατόν ο χώρος των τεχνών να περιοριστεί αποκλειστικά σε online δράσεις.

Και εμείς και οι συνεργάτες μας προγραμματίζουμε διάφορες δράσεις προσαρμοσμένες στα «σημεία των καιρών», ώστε να μην χαθεί η φυσική επαφή μεταξύ πελάτη, καλλιτέχνη και γκαλερί.

-Art Athina 2020. Η πρώτη ηλεκτρονική Art Athina. Πώς την προσεγγίζετε;

-Για πρώτη φορά στην ιστορία της, η art Athina παρουσιάζει τα έργα των εκθετών της μέσα από μία ηλεκτρονική πλατφόρμα, όπου η κάθε αίθουσα τέχνης θα έχει το δικό της «χώρο», να δείξει ένα μέγιστο αριθμό 15 έργων.

Αυτό βέβαια γίνεται τώρα σε όλο τον κόσμο, αλλά η καινοτομία που υπάρχει είναι ότι όποιες από τις συμμετέχουσες γκαλερί το επιθυμούν θα εκθέτουν ταυτόχρονα τα έργα στον φυσικό τους χώρο.

Εμείς φέτος αποφασίσαμε ο κοινός παρονομαστής στα έργα που θα εκθέσουμε να είναι το χρώμα και πιο συγκεκριμένα εκθέτουμε έργα σε άσπρο-μαύρο που αποδίδονται εξαιρετικά σε κάθε οθόνη.

Συμμετέχουν οι καλλιτέχνες Σοφία Δατσέρη με ελαιογραφίες, Θαλασσινή Δούμα με φωτογραφίες από την τελευταία σειρά της, Δημήτρης Καρλαφτόπουλος με σχέδια που σχολιάζουν την σύγχρονη πραγματικότητα, Έλενα Προβατά με την τελευταία χαρακτική της δουλειά, Γιάννης Ρουμπάνης με σχέδια με πενάκι και η Χριστίνα Τζάνη με νέα της έργα σε μικτής τεχνικής χαρτί.

Leave me alone, Δημήτρης Καρλαφτόπουλος

-Τι εκθέσεις προγραμματίζετε στο εγγύς μέλλον;

-Το εκθεσιακό μας πρόγραμμα ξεκινάει στις 26 Σεπτεμβρίου με την ατομική έκθεση της Ρένας Ανούση. Με περισσότερα από 60 χρόνια παρουσίας της στο εικαστικό γίγνεσθαι, με τεράστιο εικαστικό και διδακτικό έργο παρουσιάζει τις τελευταίες ακουαρέλες της.

Στη συνέχεια θα πάρει τη σκυτάλη ένας νέος και πολλά υποσχόμενος εικαστικός ο Θωμάς Μακινατζής, απόφοιτος της Σχολής Καλών τεχνών της Φλώρινας, παρουσιάζοντας την πρώτη ατομική του έκθεση στην Αθήνα.

Ανάμεσα στις προγραμματισμένες εκθέσεις μας, για τις αρχές του 2021 είναι η αναδρομική έκθεση της «Ελληνικής Ομάδας Οπτικής Ποίησης» σε επιμέλεια της ιστορικού τέχνης Λένας Κοκκίνη.

-Πείτε μας δύο λόγια για την αίθουσα τέχνης Τεχνοχώρος που εκπροσωπείτε;

-Η αίθουσα τέχνης Τεχνοχώρος λειτουργεί στην Ακρόπολη από το 2010 έχοντας μία δραστηριότητα διευρυμένου χαρακτήρα στον χώρο όλων των εικαστικών τεχνών.

Καθρέφτης των εξελίξεων της σύγχρονης τέχνης, αποσκοπεί στην διαρκώς επίκαιρη παρουσία της στον συγκεκριμένο χώρο και στην ικανοποίηση των μεταβαλλόμενων απαιτήσεων του φιλότεχνου κοινού.

Ενεργώντας πάντα με συνέπεια και σεβασμό στην τέχνη και τους εκπροσώπους της, έχει ως στόχο την προβολή και την ανάδειξη νέων αλλά και ήδη καταξιωμένων καλλιτεχνών. Οργανώνοντας εκθέσεις με αντικείμενο τη ζωγραφική, τη γλυπτική, τη χαρακτική, τις εγκαταστάσεις, τις performances, το video και τη φωτογραφία, επιχειρεί να φέρει το κοινό σε επαφή με τις εικαστικές τέχνες και τις νέες τάσεις που κάνουν την εμφάνισή τους συνεχώς.

Έργο της Ρένας Ανούση