Η ζήτηση υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) εμφανίζει έντονη αυξητική τάση  στην Ελλάδα το 2020 και όπως δείχνουν τα στοιχεία του ΔΕΣΦΑ η ζήτηση θα συνεχιστεί και αυτό το μήνα αλλά και στις αρχές του επόμενου έτους.
Η συνολική κατανάλωση φυσικού αερίου στη χώρα μας για το 2020 αναμένεται να ξεπεράσει τα 62 εκατομμύρια Μεγαβατώρες (MWh) ενώ στο εννεάμηνο σύμφωνα με τα στοιχεία του ΔΕΣΦΑ ήταν 46 εκατομμύρια.
Αντίστοιχα οι υγροποιημένες ποσότητες στη Ρεβυθούσα στο εννεάμηνο ήταν περίπου 26 εκατομμύρια και συνολικά στη χρονιά υπολογίζεται να φθάσουν 33-35 εκατομμύρια.
Για τη Ρεβυθούσα η αύξηση είναι της τάξης του 20% σε σχέση με πέρυσι, ενώ συνολικά για το φυσικό αέριο η αύξηση σε σχέση με το 2019 θα κυμανθεί από 6 έως 7,5%.
Επίσης για ακόμα μία χρονιά, επιβεβαιώνεται έμπρακτα ο ρόλος της Ελλάδας ως ενεργειακός κόμβος στην ευρύτερη περιοχή της ΝΑ Μεσογείου, καθώς εξακολουθεί να παρατηρείται συνεχής και συστηματική αύξηση των ποσοτήτων φυσικού αερίου που εξάγονται στη Βουλγαρία. Συγκεκριμένα, το πρώτο ενιάμηνο του 2020 ποσότητες φυσικού αερίου 0,6 δις κ.μ. ή 7,2 εκ. MWh εξήχθησαν από το Σημείο Εξόδου του Σιδηροκάστρου προς Βουλγαρία.
ΔΕΣΜΕΥΟΥΝ ΠΟΣΟΤΗΤΕΣ ΣΤΗ ΡΕΒΥΘΟΥΣΑ ΓΙΑ ΤΟ 2021
Χαρακτηριστικό είναι επίσης ότι 9 εταιρείες δέσμευσαν χώρο στη Ρεβυθούσα σε συγκεκριμένα χρονικά διαστήματα  για την εισαγωγή φορτίων Υγροποιημένου Αερίου το 2021.
Μεταξύ αυτών που ήδη δέσμευσαν είναι οι  ΗΡΩΝ, ΔΕΗ, Motor Oil ΔΕΠΑ, Mytilineos, Elpedison  και η «Προμηθέας Γκαζ»  που πρωτοεμφανίζεται στην αγορά LNG. Αυτές οι εταιρείες δέσμευσαν χώρο  για την εισαγωγή 4,3 εκατομμυρίων κυβικών μέτρων, ενώ απομένει χώρος  1,3 εκατομμυρίου κυβικών μέτρων, που έχει ζήτηση από δύο άλλες εταιρίες, η μία εκ των οποίων θα αποτελέσει έκπληξη όταν εμφανιστεί επίσημα.
Στη σημερινή εποχή οι  τιμές του υγροποιημένου φυσικού αερίου δεν βρίσκονται στα ιστορικά χαμηλά της περασμένης άνοιξης, όταν και είχε καταγραφεί η έξαρση των εισαγωγών φορτίων LNG. Ωστόσο σε συνδυασμό με την έστω και μερική ανάκαμψη των τιμών του brent που επηρεάζει τις τιμές του αερίου των αγωγών, το LNG συνεχίζει να παραμένει ανταγωνιστικό. Με βάση τις τρέχουσες τιμές του brent το  αέριο αγωγών και το LNG βρίσκονται περίπου στα ίδια επίπεδα.
Ευτυχώς  φέτος δεν καταγράφηκαν τα ίδια προβλήματα όπως στην περυσινή δημοπρασία, όταν έμειναν εκτός κατανομής εταιρείες όπως η ΔΕΗ και Motor Oil, με αποτέλεσμα να προκληθούν έντονες διαμαρτυρίες και να πυροδοτηθεί η διαδικασία αλλαγής του πλαισίου μέσω του οποίου εισάγονται και αεριοποιούνται ποσότητες στη Ρεβυθούσα.
ΤΙ ΛΕΝΕ ΤΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΟΥ ΔΕΣΦΑ
Τα επίσημα  στοιχεία που δημοσιοποίησε ο ΔΕΣΦΑ, αναφέρουν πως για το διάστημα Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου φέτος, η κατανάλωση φυσικού αερίου ανήλθε στα 46,245,482 MWh (4,012,939,710 Nm3) σημειώνοντας αύξηση 6% σε σχέση με το 2019, όπου η κατανάλωση φυσικού αερίου είχε ανέλθει στα 43,834,772MWh (3,782,993,679 Nm3), για την ίδια χρονική περίοδο.
Αντίστοιχα, το ίδιο διάστημα για το 2020, οι ποσότητες που αεριοποιήθηκαν στη Ρεβυθούσα είναι 25,800,703 MWh (2,219,243,805 Nm3), σημειώνοντας αύξηση 20% σε αντίθεση με το 2019, όπου για την ίδια περίοδο οι ποσότητες που αεριοποιήθηκαν ήταν 21,711,402 MWh (1,844,733,678 Nm3), αντιπροσωπεύοντας το 48% της συνολικής κατανάλωσης για την εξεταζόμενη περίοδο.
Συνολικά την περίοδο Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου φέτος  εκφόρτωσαν συνολικά 40 LNG tankers στον Τερματικό Σταθμό LNG στη Ρεβυθούσα, ενώ το 2019 είχαν ξεφορτώσει 32 για την ίδια χρονική περίοδο.
Το LNG, λόγω και των χαμηλότερων τιμών σε σχέση με το αέριο των αγωγών, κυριαρχεί στην εγχώρια κατανάλωση το διάστημα Ιανουάριος – Σεπτέμβριος 2020. Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΔΕΣΦΑ, τα δεξαμενόπλοια που εκφόρτωσαν στη Ρεβυθούσα, μετέφεραν φορτία από 6 διαφορετικές χώρες παραγωγούς LNG.
Παρόλο που το 2019 η Αλγερία διατηρούσε κυρίαρχη θέση στις ποσότητες LNG που εισήχθησαν στη χώρα με ποσοστό 20%, το πρώτο ενιάμηνο του 2020 την πρωτοκαθεδρία κατακτούν οι ΗΠΑ με ποσοστό μάλιστα 50% (αύξηση της τάξης του 420% σε σύγκριση με το 2019). Σημαντική θέση κατέχουν, επίσης, το Κατάρ (25%) και η Νιγηρία (12%), ενώ ακολουθούν η Αλγερία (6%), η Νορβηγία (4%) και η Αίγυπτος (3%).
ΟΙ ΧΕΡΣΑΙΕΣ ΕΙΣΑΓΩΓΕΣ ΦΥΣΙΚΟΥ ΑΕΡΙΟΥ
Η εισαγωγή του φυσικού αερίου στα τρία σημεία εισόδου της Ελλάδας, δηλαδή στα ελληνοτουρκικά σύνορα στους Κήπους Έβρου, στα ελληνοβουλγαρικά σύνορα κοντά στο Σιδηρόκαστρο Σερρών και στον τερματικό σταθμό LNG της Ρεβυθούσας (σημείο εισόδου Αγ. Τριάδα), μοιράστηκε ως εξής το συγκεκριμένο διάστημα: το 52% του φυσικού αερίου εισήχθη μέσω των δύο κύριων σημείων εισόδου του ΕΣΜΦΑ από τη Βουλγαρία (2 δις. κ.μ) και από την Τουρκία (0,3 δις. κ.μ), ενώ το 48% εισήχθη μέσω του τερματικού σταθμού LNG της Ρεβυθούσας.
Οι υποδομές του ΔΕΣΦΑ συνέβαλαν στη διαφοροποίηση των πηγών προμήθειας του φυσικού αερίου και στην ασφάλεια εφοδιασμού. Η απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας και του καθεστώτος πρόσβασης τρίτων (Third Party Access  TPA), βάσει του οποίου λειτουργεί ο ΔΕΣΦΑ, ενισχύει τον ανταγωνισμό τιμών. Η πρόσβαση τρίτων διέπεται από τις διατάξεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της εθνικής νομοθεσίας και σημαίνει ανοιχτή πρόσβαση σε οποιοδήποτε ενδιαφερόμενο μέρος.
Οι ηλεκτροπαραγωγοί κατανάλωσαν τις μεγαλύτερες ποσότητες φυσικού αερίου, καλύπτοντας το 66% της ζήτησης κι ακολούθησαν οι οικιακοί καταναλωτές κι οι επιχειρήσεις μέσα από τα δίκτυα διανομής, καταναλώνοντας το 18%, ενώ το 16% ζητήθηκε από τις εγχώριες βιομηχανίες που συνδέονται απευθείας στο σύστημα υψηλής πίεσης του ΔΕΣΦΑ.
Πίσω και από τη ισχυρή ζήτηση στο φετινό διαγωνισμό για τα slots του 2021 βρίσκεται τόσο η ανταγωνιστικότητα του LNG όσο και οι ιδιαίτερες συνθήκες της ελληνικής αγοράς.
Τέλος ισχυρό κίνητρο για τις εισαγωγές φορτίων από τους ηλεκτροπαραγωγούς δίνουν οι νέες συνθήκες του target model και η νέα αγορά εξισορρόπησης.